Jokunen aika sitten kirjoitin NESin DuckTalesista, ja silloin juttua kirjoittaessani törmäsin tietoon, että pelillä on jatko-osa, josta en ollut koskaan kuullutkaan. Alkuperäisestä pelistä pidän kovin, ja mielestäni se kuuluu ehdottomasti NES-kirjaston helmiin, joten luonnollisesti niin hyvän pelin jatko-osa oli pakko ottaa seuraavaksi pelattavaksi.
DuckTales 2 julkaistiin
edeltäjänsä tapaan NESille, mutta, kuten ensimmäinenkin osa, on se käännetty
lisäksi GameBoylle. Peli kuitenkin julkaistiin harmillisesti hieman huonoon
aikaan vuonna 1993 - olihan Super Nintendo ollut markkinoilla
jo pidempään, ja NESiä oltiin hitaasti mutta vääjämättä hautaamassa, kun yleisö
katseli jo uusien 16-bittisten koneiden perään. Uudet koneet, Nintendon SNES ja
Segan Megadrive, tarjosivat sellaisen harppauksen grafiikan näyttävyydessä ja
kehittyneempien ääniominaisuuksien muodossa, että NESille vielä julkaistavien
pelien piti todella taistella elintilasta.
Ajankohta ja kova
kilpailu näkyvät siinä, miten peli ilmestyessään meni monilta ohi, itseni
mukaan luettuna. Meillä ei tosin koskaan NESiä omana ollutkaan, mikä tietysti
vaikutti asiaan (ja tietysti se, että peleihin törmäsi ajalla ennen internetiä
lähinnä sattumalta, kun uusista peleistä kuuli melkeinpä ainoastaan
pelikauppaan kävelemällä, tai Nintendo-lehteä lukemalla). Harmillista tämä on siksi, että peli on varsin hyvä.
Jatko-osa, niin hyvässä
kuin pahassa
DuckTales 2 on
yksinkertaisesti lisää samaa, mitä ensimmäinen osa tarjosi: uusia kenttiä,
uusia vihollisia, lisää löydettäviä aarteita, paljon salaisia reittejä ja
joitain pieniä pelillisiä uudistuksia. Näistä uudistuksista ehkä tavallaan
suurin on se, että nyt kenttiä voi pelata haluamassaan järjestyksessä, ja myös
palata niihin keräämään aarteita ja rahaa. Tavallaan siksi, että käytännössä
kentät on parasta pelata tietyssä järjestyksessä, jos haluaa saada suurimman
saaliin.
Tällä kertaa rahalla
tosin tekeekin jotain, sillä kenttien välissä sitä voi vaihtaa erilaisiin
apuesineisiin, kuten kermakakkuun (siitä saa energiat täyteet, tietysti),
Roopen näköisnukkeen (1-UP), palluraan, jolla voi jatkaa game overin
yllättäessä ja niin edelleen. Näille on vaikeimmissa kentissä käyttöä, sillä
jotkin pomovastuksista ovat varsin kinkkisiä.
Roopen hienoon
kävely-/hyppykeppiin (miksei sellaisia myydä missään?) saa päivityksiä aina
jossain kentän uumenissa hengaavalta Pelle Pelottomalta. Päivitykset mm.
antavat keppiin kovemman kärjen, jolloin sillä pystyy tuhoamaan tiiliä, jotka
eivät tavallisella kepille mene rikki. Mitään kovin huikeita muutoksia, kuten
vaikkapa korkeammalle ulottuvaa hyppyvoimaa, keppiin ei tule, mutta parannukset
ovat silti hauska lisäelementti peliin.
Aiemman pelin tapaan
muitakin Ankkalinnalaisia tapaa kentistä, ja he kertovat pieniä vinkkejä tai
muuta tyhjänpäiväistä lätinää. Heimo Huiman englanninkielinen nimi on muuten
Launchpad McDuck. Se on sikäli sopivaa, että Heimon kautta kentistä pääsee
palaamaan kotiin, jos haluaa varmistaa, että rahat pysyvät tallessa.
Eksoottisia maita ja lanteita ketkuttavaa musiikkia
Tällä kertaa aarteita
kerätään Niagaran putouksilla, Bermudassa, Mun saarella, Egyptissä ja Roopen
kotimaisemissa Skotlannissa. Näiden lisäksi keräämällä kaikki seitsemän
aarrekartan palaa, joita löytyy jokaisesta kentästä (yhden saa pelin
aloittaessa ja yhden voi ostaa kaupasta), avautuu lisäkenttä, McAnkkain klaanin
sukulinnan kellari.
![]() | |
Kartta kellarista. Ehkä pelin monimutkaisin ja eniten salapaikkoja sisältävä kenttä. |
Aluksi en ollut ollut
pelistä kovin innoisssani - kenttädesign vaikutti tylsältä, musiikki huonolta
ja päällimmäinen tunne oli, että tämä on kovin tuttua. Kuitenkin mitä enemmän
peliä pelasin, sitä enemmän aloin siitä pitää. Kentistä nimittäin löytyy
ilahduttavan paljon kaikenlaisia salareittejä ja aarrekätköjä, joita osaa saa
etsiä ihan tosissaan. Kaikki on kuitenkin löydettävissä ilman Gamefaqsiin
turvautumista.
Ulkoasultaan jatko-osa
jatkaa ensimmäisen osan värikästä, sarjakuvamaista linjaa, ollen yksi
näteimmistä NES-peleistä. Tunnelma ulottuu myös kenttädesiginiin, sillä esim.
merirosvolaivaan sijoittuvassa Bermudassa kiipeillään köysissä ja Egyptissä
vaarana on vajota juoksuhiekkaan. Yleensä konsolien elinkaaren lopussa
julkaistut pelit tuppaavat olemaan parhaimman näköisiä, kun kehittäjät ovat
oppineet tuntemaan tekniikan salat, joten sikäli tämä ei ole yllättävää. Jos
jonkun silmään NES-pelit näyttävät kaikki samanlaiselta, niin ei tarvitse kuin
katsoa esim. Balloon Fightia, Excite Bikea tai jotain vastaavaa, niin
kehityksen huomaa hyvin.
![]() |
Balloon Fight. |
![]() |
Bermudan merirosvolaiva. |
Alkunihkeys muuttui
musiikinkin suhteen, kun pääsin Egyptiin, jonka musiikki on hyvin Castlevaniamainen. Hieman etninen ja mystinen, lähi-itämainen tunnelma sopii pyramidin
kätköihin oivasti. Kuitenkin aivan ehdoton huippu tulee ikään kuin palkintona,
kun viimeinenkin kenttä on läpi. Silloin siirrytään Kulta-Into Piin laivalle,
jossa soi tämä aivan huikea tiluttelu. Oli pakko pistää peli tauolle, ja
kuunnella tätä. Siis eihän tästä voi saada tarpeekseen! Kiinnostaisi tietää mitä muuta säveltäjä Minae Fujii on tehnyt, ainakin Mega Man 4:ää. (Kuuntele myös GB-versio, ei huono sekään.)
Mega Mania mukana luomassa ollut Keiji Inafune on muuten ollut näiden molempien Duck Talesien graafisena suunnittelijana, mikä kyllä näkyy ilmeestä.
Mega Mania mukana luomassa ollut Keiji Inafune on muuten ollut näiden molempien Duck Talesien graafisena suunnittelijana, mikä kyllä näkyy ilmeestä.
Loppujen lopuksi Duck Tales 2 ei kuitenkaan tarjoa edeltäjäänsä nähden kovin paljon mitään uutta ja tuntuu ehkä liiankin tutulta; ainakin näin heti ykkösen perään pelattuna. Kentät ovat silti hauskoja pelata, ja niissä on tekemistä ja löydettävää riittävästi. Pelissä on peräti kolme erilaista loppua: yhden saa, kun pelaa pelin läpi, toisen kun löytää myös aarrekartan palaset ja pelaa bonuskentän ja kolmannen saa jos pääsee pelin läpi ilmaan rahaa (eli aarteita ei saa kerätä lainkaan.). Itse sain näistä kaksi ensimmäistä, mutta kolmatta en jaksanut enää yrittää vain yhden hieman erilaisen lopetuskuvan toivossa. Jos siis haluaa samaa lisää, sitä myös saa.
Mielenkiintoista! Minäkään en tiennyt Ducktalesille olevan jatko-osaa. Kulta-Into Piin kappale on hieno, kuuntelen sitä juuri. Jos joskus retroilun hengessä pelaan vanhoja klassikkoja, voisin tutustua myös tähän.
VastaaPoistaKauanko läpi pelaamiseen meni?
Ehkä pari-kolme tuntia tähän kahteen kertaan, mitä menin pelin läpi. Mukavan lyhyitä vanhat kasibittiset pelit (yleensä).
Poista