tiistai 16. lokakuuta 2012

Ensitunnelmia: Dead or Alive 5 (PS3)



Dead or Alive -sarja on jo pitkään kuulunut suosikkeihini taistelupelisarjoista, ollen PlayStation 2:n kakkososasta lähtien minulle se ykkönen. DOA:ssa kaikki vain menee nappiin: näyttävä ulkoasu, sujuva pelattavuus ja tarpeeksi (mutta ei liian) syvällinen taistelumekaniikka. En ole niitä pelaajia, jotka jaksavat opetella muutaman framen tarkkuudella suoritettavia comboja, kun jo vähemmästäkin menee ihan sekaisin. DOA tuntuu olevan ainoa pelisarja, jossa saa jopa jotain aikaan ilman päiväkausien opettelua. Lyöntejä ja potkuja saa helposti yhdisteltyä pitkiksi comboiksi ja torjunnat ja vastaliikkeet sujuvat jos eivät nyt aina, niin ainakin niin usein että ne ovat jopa aloittelijalle mahdollisia tehdä. Varmaan jotkut moittivat DoA:a syvällisyyden puutteesta, mutta eipä tuo minua haittaa, kun en kurinalaista treenausta jaksaisi kuitenkaan harrastaa ja liikkeitä on omaan makuuni aivan tarpeeksi.

Sarjan viidettä osaa on tullut odoteltua jo hyvä tovi, sillä kolmonen ja nelonen jäivät hankkimatta Xboxin puutteessa. Ensimmäisenä huomasin tarinamoodin laajentuneen ainakin kakkoseen nähden reilusti, mikä on mukavaa, sillä kyllä tappelupelejä tulee yksin pelattua, vaikka ne parhaimmillaan seurassa ovatkin. Juoni tuskin on mikään huikea, mutta mielellään sitä seuraa ja pelaa ja se on ainakin parempi kuin sarja tappeluita vailla mitään yhteyttä. En mitään Metal Gear Solid -tason tarinankerrontaa nyt odotakaan tappelupeliltä.

Mila.
Hahmokaartiin on tullut uusia lisäyksiä (en tosin ole varma mitkä hahmoista ovat tuttuja jo kolmannesta tai neljännestä osasta), mm. Virtua Fighterista vieraileviksi tähdiksi ovat hypänneet Akira ja Sarah. Suosikikseni uusista hahmoista nousi ensi alkuun MMA-taistelija Mila. Nopeita lyöntejä tulee sarjatulena helposti ja liikeissä on mukavaa ketteryyttä ja sulavuutta.

Kentät ovat näyttävämpiä kuin koskaan ja taustalla on kaikenlaisia yksityiskohtia bongattavaksi. Ylipäätään ulkoasu näyttää hyvin hiotulta ja tutun tyyliseltä. Hahmot tosin nyt näyttävät hieman vähemmän muovisilta ja nukkemaisilta, kiitos hikoilun ja likaantumisen taistelun tiimellyksessä. Vaatteet myös lepattavat erillään muusta kropasta, mikä on ihan kiva yksityiskohta. Rintavarustuksien animointiin on tälläkin kertaa tuttuun tyyliin nähty jokunen tunti vaivaa, sillä ne hyllyvät ja pomppivat aiempaa monipuolisemmin (eihän niitä voi olla huomaamatta, siitä pitävät kyllä huolen kameran kuvakulmat ja niukka vaatetus).

En vielä parin tunnin pelaamisen jälkeen ala tekemään syvempiä analyysejä, mutta oikein lupaavalta vaikuttaa. Yksi uudistus on myös tarinamoodissa tulevat ohjeet ja lisätehtävät, joita voi suorittaa taisteluiden lomassa. Näitä voi olla esimerkiksi että "tee 3 alatorjuntaa" tai "heitä vastustaja kolme kertaa" ottelun aikana ja voita ottelu. On hyvin opettavaista kun pelimekaniikan saloja käydään näin askel askeleelta läpi, mutta toistaalta niitä ei ole pakko tehdä, jos tuntuu että kaikki on jo tuttua. Todella hyvä systeemi, jonka soisi tulevan muihinkin peleihin.

2 kommenttia:

  1. Ai tää oli PS3:llekin. Oon itse asiassa kuullut legendaa että DoA 4 ja vissiin tää 5 ois jopa ihan kohtalaisen syvällisiä, ainakin nelosesta järkättiin vakavasti otettavia turnauksia. Nuo viimeisessä kappaleessa mainitut haasteet ovat olleet mukana ainakin Virtua Fighterissa 4 Evolutionista eteenpäin ja ovat kyllä ihan hyvä idea. Ylipäätään tuntuu että parhaat ideat pelin oppimiseen keksitään jossain aivan muualla kuin niissä suosituimmissa Namcon tappelupelisarjoissa, joissa on aina ollut ihan onnettomat harjoitusmoodit ja heikko opastus.

    VastaaPoista
  2. Jou mään! Spämmäilen blogiis.

    Tässä tämmönen blogikiertokirje, jonka saa aivan vapaasti jättää huomiotta, jos tahtoo. :)

    VastaaPoista